.

Mukava, että poikkesit tänne: Olet nyt Runotalon vanhassa blogissa, jossa on tarinaa vuosilta 2009 - 2017. Voimarunot jatkuvat Runotalon uusilla nettisivuilla ♥ klikkaa tästäRunopolkujen lakaisuterveisin Runotalon Sari

torstai 29. syyskuuta 2016

10 runoa: Kuinka ymmärtää nuorta / TET Jemina ja Annika


10 RUNOA: KUINKA YMMÄRTÄÄ NUORTA

Valitsimme 10 runoa Runotalon nettisivuilta, jotka liittyvät nuorten elämään. Kirjotimme runojen alle selityksiä, miten runot kuvaavat nuoria. Kirjoitukset eivät anna valmiita ratkaisuja, mutta herättävät ajattelemaan asioita nuoren näkökulmasta.

Tässä hetkessä oleminen


1Läsnäolo 

Olen tässä - kaikki on hyvin.

Tämä runo kuvaa sitä, kuinka osan nuorista on vaikea avautua asioistaan. 
Monella nuorella on kuitenkin ihminen, jolle voi puhua.


Kiitollisuus


2. Suuri kiitollisuus

Joinain hetkinä tunnen niin suurta kiitollisuutta,
etten tiedä miten päin olisin.

- Kuten tänään -

Joillekin nuorille on vaikea ilmaista kiitollisuutta, vaikka kovin 
kiitollisia olisivatkin. Joillekin se ei ole yhtään vaikeaa.


Ilo ja onni



3. Vahvuus

Olen vahva, vaikka olen hyvin pieni.
Kuljen isossa maailmassa
enkä väsy siihen koskaan.
Etsin onneani ja löydän sen
joka päivä uudelleen.

Jotkut nuoret ajattelevat asioiden negatiivisia puolia.
Täytyisi löytää positiiviset puolet.



4. Onnellinen tänään

Et tarvitse juuri mitään
ollaksesi onnellinen tänään.

Tällä runolla haemme sitä, että osa nuorista voisi olla
vaatimattomampia ja nauttia elämän pienistäkin asioista.


Luovuus ja mielikuvitus


5. Kokemisen taito

Hippunen kultaa oli pudonnut tielle.
Kaikki kulkivat sen ohi edes huomaamatta sitä.
Lopulta eräs köyhä kulkija poimi sen mukaansa.
Näet sen mitä tahdot, koet sen mitä haluat.

Halu ostaa kaikkea mitä ei välttämättä tarvitse. 


Ilta ja yö


6. Esimerkki

Kauas kuljettuaan
hän vihdoin katsoi taakseen
eikä ollut enää tunnistaa 
omaa kotiseutuaan.

Hän oli rakastanut sitä
enemmän kuin mitään muuta.
Hän oli halunnut elää siellä 
koko elämänsä loppuun saakka,
mutta nyt oli tullut 
hänen elämänsä ilta
ja kaikki oli jo liian myöhäistä.

Jos tuntee ahdistusta ja pelkoa siitä, että kukaan ei välitä,
 ja siksi haluaa vain lähteä pois. 
Voi olla myös vaikeaa muuttaa pois vasten tahtoaan.

Hiljaisuus ja rauha


7. Hidastus

Hidastan, ei ole kiire minnekään.


Tämä runo mielestämme kuvaa sitä, että voisi rentoutua ja rauhoittua
 eikä olisi koko ajan menossa, niin kuin monet nuoret nykyään ovat.

Olen oma itseni ja rohkeus


8. Peilikuva

Kiiruhdan hitaasti lähemmäs
enkä osaa erottaa kasvojaan 
tuon tutun ihmisen. 

Olen nähnyt hänet 
monesti elämäni aikana.

Hän on tullut minua vastaan
ollessani surussa, ahdistuksessa,
hän on tullut minua vastaan
iloni hetkissä.

Hän on minun peilikuvani,
hän, olen minä itse. 

En ole tuntenut,
en ole katsonut 
silmiinsä rehellisesti
nähden sen kaiken
mitä hän on.

Ole oma itsesi.
 Nuorille tulee usein ryhmäpaine ja alkaa esittämään 
jotain muuta mitä oikeasti on, koska haluaa tehdä vaikutuksen.

Luottamus


9. Luottamus

Luotan omaan sisäiseen ääneeni.


Joskus nuoret seuraavat vain kavereiden päätöksiä,
 eivätkä luota itseensä ja omiin päätöksiinsä.



10. Oleminen

Hyväksyn kaiken
mitä olen, mitä on, 
ei mitään muuta
vain hyväksyn.

Joillain nuorilla on itsetunto-ongelmia, eivätkä hyväksy itseään 
sellaisena kuin ovat. Ja osa tämän takia alkaa itsetuhoisiksi.



Jemina & Annika


Kiitos Jemina ja Annika ♥

Lisää lyhyitä voimarunoja ja voima-aforismeja 

t. Runotalon Sari



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti